Ilhan Tanir,
Hakan Karaaytu
Türkiye’nin
seçim dönemlerinde özellikle iktidar partisinin sürekli gündeminde olan yerli
otomotiv ile alakalı TÜBİTAK’ın da içinde bulunduğu ilginç gelişmeler yaşandığı
ortaya çıktı.
Türkiye’nin
gündemine ilk olarak 2015 yıllarında Fikri Işık’ın açıklamaları ile giren yerli otomotiv her seçim
döneminde seçim vaadi olarak kullanılan bir konu oldu. Seçimlerden önce yapılan
gösteriler, verilen röportajlar ve hatta ‘prototip’ lerin kullanılması ile
Türkiye’nin yerli otomobil üretmek için hazırlıkları bitirdiği ve seçimler
bittiği gibi oy verenlerin gururlanacağı ‘ucuz’ otomobillerin yollarda
dolaşacağı ilanları yapıldı.
Hatta bu
haberlere inanmayanların ‘yerli olmadığı’, yabancıların kuklaları olduğu da aba
altından söylendi.
Bu yerli
otomobilin içten yanmalı motorlu araç değil Türkiye’nin elektrik ile çalışan
otomobiller üreteceğini ifade eden Işık “2020’den önce Türk markası yollarda
olacak’ demişti. Daha önce ise 2016 yılında ilk üretimler başlayacak hatta
30-40 tane araba üretilecek diye kameralar önünde sözler söylemişti.
Fikri
Işık’ın TÜBİTAK’ın prototip ürettiğini açıklamasının ardından bu konuyu
araştıran uzmanlar Bakan Işık’ın bahsettiği prototiplerin aslında Saab firması
tarafından çıkarılan ve bu firmanın batmasına sebep olan Saab 9-3 modellerinin
olduğunu ortaya çıkardı.
Işık,
kamuflaj otoların Saab olduğunu açıklar
Işık
Türkiye’nin kendi arabasını üretmek yerine bir otomotiv markası ile anlaşarak
tüm haklarının Türkiye’ye ait olan bir üretim yolunu seçtiklerini ‘Bu, aslında
Amerika’yı yeniden keşfetmek anlamına gelir” sözleri ile destekledi. Bu
haberin ardından açıklama yapmak zorunda kalan Işık, yerli otomobille ilgili,
“Saab 9-3’ün isim hakkını değil, fikri mülkiyet haklarını satın aldık” dedi. Aynı konuşmada Işık, ‘’Yerli otomobil için
iki yolun bulunduğuna işaret eden Işık, bunlardan birinin her şeyin Türkiye
tarafından yapılıp, ortaya bir prototip çıkarmak olduğunu söyledi. Böyle bir
çalışmanın 3-5 yıl zaman alacağını ve 1 milyar dolarlık da maliyet
gerektirdiğini’’ söyledi ve böylece Türkiye’nin en kısa yoldan yerli otomobil
hedefine yürüdüğünü ilan etmiş oldu.
Dahası,
Işık, ilk kez Türkiye’nin birlikte çalıştığı otomotiv firmasının adını da
söylemişti: ‘’Türkiye’nin asıl ilerlemek istediği alan menzili uzatılmış
elektrikli araç. Bunun için bu bir platform olacak ve bu platformu biz
geliştirmeye başladık. TÜBİTAK burada önemli bir liderlik üstlenecek ama bunu
satın aldığımız Saab 9-3’ü geliştiren NEVS firmasıyla bu alanda işbirliğimizi
sürdüreceğiz.”
NEVS Şirketi
mi Saab mı?
Işık’ın
bahsettiği Saab firması aslında bir Çinli fabrikaya dönüşmüştü. Bahsedilen
Saab, 2012 yılında Çinli “National Modern Energy Holdings Ltd.” tarafından tüm
hakları, ekipmanları, test ve laboratuvarları imkanları satın alınarak NEVS
(National Electric Vehicle of Sweden) adıyla kurulan şirketine dönüşmüştü.
Şirketin kurucusu bir Çinli iken kalan bütün kafa yönetimi İsveçli.
Çinli şirket
de ortaklığı ilan eder
Çinli NEVS
şirketi, Bakan Işık’ın Saab ile yapılan ortaklığı ilan etmesinden bir gün sonra
kendi sitesinde bir açıklama yapmak zorunda hissettiği görülüyor. 16 Ekim 2015
tarihinde yapılan açıklama da Çinli şirket daha önce ilan etmediği açıklamayı ilk kez ilan ediyor.
Batık şirket
birden yıldızlaşır.. Türkiye’nin parasıyla..
Batmakta
olan ve yüksek miktarda borçları olan bir firmayı satın alan NEVS’in borçlarını
ödediği tarih ise Bakan Fikri Işık’ın ilk yerli otomotiv açıklamasından sadece
bir ay öncesi olan 09.09.2015 tarihine denk geliyordu.
Çinli batık
şirket bir anda borçlarını ödüyordu.. Tübitak parasıyla..
Yanlış
duymadınız: 09.09.2015 tarihinde, yani Işık’ın Çinli şirket ile ortaklık ilan
ettiği tarihten bir ay önce, NEVS firması kreditörlerine olan borcunun tamamını
ödediğini açıklamıştı. Çok muhtemel ki (kesin diyemiyoruz çünkü kendi
gözlerimizle görmedik), Çinli şirket bu borcu TÜBİTAK’ın ödediği para ile
kapatmış olmalıydı. Şirketin tarihçesine bakarsanız şirket Haziran 2015’ten
sonra uçuşa geçiyor.
Batık Çinli
fabrika kurar.. Türk ‘yerli otomobil’ hayali parasıyla..
Bu arada,
Hürriyet gazetesi de, cesur gazeteciliği bir nebze yapabildiği 7 Haziran ile 1
Kasım seçimleri arasına denk gelen bir dönemde, 21 Ekim 2015 tarihinde
Çinlilerin, Türkiye’nin ödediği ‘milli otomobil’ parasıyla fabrika kuracağını haberleştiriyordu. Haberdeki detaylar şöyle idi:
‘’Türkiye’nin
yerli otomobil üretimi için ilk etapta ödediği 40 milyon euro, batık durumdaki
Çinli NEVS’a can suyu oldu. Şirket eylül ayında yayınladığı basın bülteni ile
tüm borcunu ödediğini ve alacakları ile bir sıkıntısının kalmadığını açıkladı.
NEVS firması, Çin aynı tarihte NV markasıyla üretim yapacağı fabrikanın
temellerini atarak artık yoluna adeta Saab’sız devam edebileceğini ve Çin’in
elektrikli milli otomobilini yapacağını da duyurdu.’’
Şirket daha
sonra çeşitli Çinli firmalarla ortaklıklar kuruyor ve siparişler alıyor.
200.000 araç/yıl kapasiteli farika inşaatı kuruyor.
2017 yılının
Ocak ayında Çin’de araba üretim lisansı alan NEVS, 150.000 araç siparişine
ek olarak 100.000 ilave sipariş alıyor.
Washington
Hattı’na konuşan
ve haber için danışmanlık yapan ama ismini açıklamak istemeyen bir uzman
kaynağa göre, 2016 yılı elektrikli araç üretim sayılarına baktığımızda en çok
araç üreten firma 100.183 rakamıyla BYD firması olurken onu TESLA firması
76.243 rakamıyla takip ediyor. Tüm bu bilgiler doğrultusunda TUBİTAK’ın
fon parası ile borçlarını ödeyen NEVS şirketi gelecekte hayatımıza tamamen
girecek elektrikli araba sektöründe büyüyen bir yıldız marka haline geleceği
kesin. Söz konusu rakamlar elektrikli araç için oldukça iyi.
Ve Çinli
Şirket ‘gerçek’ protitipi geçen ay görücüye çıkarır.. Türkiye’nin esamesi
okunmaz
Geçen hafta
NEVS firması elektrikli aracı görücüye çıkardı. Şirket anlaşmasını yaptığı 150.000
adetlik siparişi teslim ettikten sonra ilave 100.000 sipariş almayı
planlıyor.
Türkiye ile
NEVS arasındaki anlaşmanın gizlilik esasına dayandığı için TUBİTAK’ın verdiği
ücreti açıklamayan NEVS’in iletişim direktörü Mikeal Ostlund ”Türkiye’nin ilk
yerli otomobilinin geliştirilmesi yaklaşık 3 yıl sürecek. Tüm test araçları ve
prototipler ile üretim öncesi nihai araçlar (pre-production) bizim
tarafımızdan üretilecek. Yani Türkiye’de fabrika kurulup üretime hazır olana
kadar araçları biz üreteceğiz. NEVS, Türkiye’de yerli otomobili üretecek
endüstriyel ortağa da sahip olduğu know-how ile desteklemeye devam edecek. Ama
Türkiye’de aracı üretecek firma NEVS olmayacak.”’ diyor.
Yıl 2017
sonuna doğru ilerlerken bu konularda hiçbir ilerlemenin olmadığı, hatta yeni
Sanayi Bakanının yeniden eski söylemlere dönerek, üç beş ‘babayiğit’ ile yeni
yerli otomobillerin üretileceğini söylediğini görüyoruz. Özlü, Ağustos 15’de şunu
belirtiyor: ‘’Yerli
otomobil için ikinci tur görüşme yapacağız. Sözleşme imzalamayı hedefliyoruz.
Görüşme tamamlanınca firma veya firmalar açıklanacak.’’
Yani daha
önce söylenen hemen herşey unutulmuş..
Fikri Işık
ise geçen dönem Savunma Bakanı olduğunda ‘yerli uçak’ projesini ilan etti..
Sektördeki
uzmanın yorumu şu:
Sonuç olarak
Tubitak’ın parasıyla Elektrikli Araç Endüstrisinde lider olabilecek Çinli bir
firmayı fonlamış olduk. Bizim elimizde bir flash belleğe sığabilecek muhtemel
ki hiçbir zaman hayata geçiremeyeceğimiz platform bilgisi kaldı.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder