Kafamızı
nereye çevirsek bir kitle iletişim aracını ya da onun ürününü görüyoruz. Peki
KİT’ler ne kadar güvenilir?
Günümüzde
medya geleneksel anlamını aştı ve başka bir olguya dönüştü. Artık gördüğümüz ve
bildiğimiz her şey o parlak ekrandan yüzümüze yansıtılan haberlerden ve
içeriklerden oluşuyor. Peki bu araçlar ne kadar güvenli? Bizi kandırmadıklarını
nereden biliyoruz? İşte aşağıdaki maddeler bu şekilde kandırılma ihtimalini en
aza indirmek için hazırlandı. Umarım yardımcı olur.
10. Haberler
karışık şekilde verilir
Haberin
içeriğinde karışıklık yaratmak oldukça popüler bir yöntemdir. Bu genellikle
asıl haberin yanına ya da önüne küçük ve önemsiz hikayeler koyularak yapılır.
Böylelikle asıl mesele gözden kaçırılır.
9. Abartma
yöntemi
Tık almak
uğrunu içerikler bazen abartılır. Mesela NASA 2016 yılında ‘’Astrolojini gerçek
olsaydı burçlar değişirdi’’ konulu bir makale yayınladı. Cozmopolitan dergisi
bu durumu astroloji gerçekten bilimsel bir şeymiş gibi ‘bilimsel buluş’ olarak
yayınladı ve insanların %80’inin burcunun değiştiği iddia etti. Durum öyle bir
hal aldı ki NASA bir açıklama yapmak zorunda kaldı.
8. Aşama
aşama fikir aşılamak
Bu taktikte
herhangi birinin ya da bir kurumun sadece bir özelliği sürekli vurgulanır.
Örneğin bir ülke sürekli bombalı eylemlerle anılır ve o ülkenin kan ve
gözyaşıyla özdeşleşmesi sağlanılır.
7. Acı ama
gerekli taktiği
Medya bazen
hükümetin aldığı bazı kararların halk tarafından kabul edilmesi için insanlara
‘bunlar acı ama gerekli’ mesajını verir. Ayrıca bu kararların şimdi değil
ileride uygulanacağını söyleyerek insanları sakinleştirir. Çünkü sorumluluk
ileriye atılırsa insanlar kendilerine daha rahat hisseder.
6. Kibarlık
taktiği
Medya
insanları her zaman birer beyefendi ya da hanımefendi gibi hissettirmeye
çalışır. Bu durum insanların medyaya eleştirel bakmasını engeller. Kim
kendisine iyi davranan birine kötü davranmak ister ki?
5. Duygu
yoğunluğu arttırıp düşünmeyi azaltma
Duygular,
olayları ve olguları objektif ve mantıklı bir bakış açısıyla irdelemenizi
engeller. Bu sebeple medya özellikle ağır ve üzücü haberleri gözyaşlarıyla
bezeli şekilde sunar. Mesela belli bir süre öncesine kadar şehit haberleri
verilirken arka fona duygusal müzikler konulabiliyordu.
4. Gerçek
haberi gözde kaçırtmak
Ünlü sosyal
bilimci Chomsky’e göre elitlerin ve normal insanların bilgiye ulaşım kanalları
birbirinden epey farklı. Bu sebeple eğer insanlar iyi şekilde bilgilenmek
istiyorsa doğru haber kaynaklarını takip etmeli ve medyanın kullandığı
manipülasyon taktiklerini iyi öğrenmeli.
3. İnsanları
değersiz bilgilerle donatma
Medya alttan
alta insanlara kaba ve aptal olmanın normal hatta havalı bir şey olduğunu
anlatır (Bizdeki Recep İvedik filmleri buna iyi bir örnektir). Bunu öğütleyen
programlar, diziler ve filmler genelde bizi dünyanın gerçek problemlerinden
uzak tutar ve beynimizi uyuşturur.
2. İnsanları
suçlu hissettirme
Bu tatktiğin
amacı dünyada olan savaşlardan ve yolsuzluklardan devletleri değil, insanları
suçlu hissettirmektir. Böylelikle suçlu devletlerin üzerlerindeki yük
azaltılmış olur ve egemenler istediği gibi savaş çıkarıp yolsuzluk yapabilir.
1. İnsanları
tanımaya çalışmak
Medyanın
gözü her zaman insanların üzerindedir. Çünkü ürünleştirilen haberlerin
satılması ancak insanların yönelimlerinin anlaşılmasıyla gerçekleşir. Mesela
sosyal medya platformları kullanıcıların hangi fotoğrafları beğendiğini,
kızdığını hatta yaptıkları yorumları bile kayıt altına alır ve ileride bunları
kullanır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder