Türkiye Cumhuriyeti Anayasası’nda Değişiklik Yapılmasına
Dair Kanun’a göre;
• Anayasa’nın "yargı yetkisi" başlığında
değişikliğe gidiliyor. Yargı yetkisinin Türk milleti adına bağımsız
mahkemelerce kullanılacağına dair hüküm, "bağımsız ve tarafsız"
mahkemelerce kullanılacağı şeklinde değişiyor.
• Kanun, Anayasa’da yasamayı düzenleyen "TBMM'nin
kuruluşuna" dair 75. madde, "milletvekili seçilme yeterliliğini"
düzenleyen 76. madde, "TBMM'nin seçim dönemini" düzenleyen 77.
maddede düzenlemeler yapıyor.
• Milletvekili sayısı 550'den 600'e çıkarılacak.
• Milletvekili seçilebilme yaşı 25'ten 18'e indirilecek.
"Askerlikle ilişiği olanlar" milletvekili adaylığına başvuramayacak.
• Anayasa’nın "TBMM'nin seçim dönemi" başlıklı
maddesi, "TBMM ve cumhurbaşkanının seçim dönemi" olarak değişiyor.
TBMM seçimleri 4 yılda değil, 5 yılda bir yapılacak. Cumhurbaşkanı seçimleri de
TBMM seçimleri gibi 5 yılda bir olacak ve seçmenler iki seçim için aynı gün
sandığa gidecek. Süresi biten milletvekili yeniden seçilebilecek.
• Cumhurbaşkanı seçiminde birinci oylamada gerekli
çoğunluğun sağlanamaması hâlinde, belirtilen usule göre ikinci oylama
yapılacak.
• TBMM'nin görevleri ve yetkileri; "Kanun koymak,
değiştirmek ve kaldırmak; bütçe ve kesin hesap kanun tekliflerini görüşmek ve
kabul etmek, para basılmasına ve savaş ilanına karar vermek, milletlerarası
antlaşmaların onaylanmasını uygun bulmak, TBMM üye tam sayısının 5'te 3
çoğunluğunun kararı ile genel ve özel af ilanına karar vermek, Anayasa’nın
diğer maddelerinde öngörülen yetkileri kullanmak ve görevleri yerine
getirmek." olarak sıralanıyor.
• Anayasa’nın, TBMM'nin bilgi edinme ve denetim yollarına
ilişkin maddesindeki değişiklik ile yasamanın belli bir konuda Meclis
Araştırması yapması, Genel Görüşme açarak Genel Kurulda görüşmesi ve
milletvekillerinin, cumhurbaşkanı yardımcıları ile bakanların cevaplaması
istemiyle yazılı soru sorması süreci yeniden düzenleniyor. Buna göre, TBMM,
"Meclis Araştırması", "Genel Görüşme", "Meclis
Soruşturması" ve "Yazılı Soru" yollarıyla bilgi edinme ve
denetleme yetkisini kullanacak. "Gensoru", denetleme yetkisinden
çıkarılacak.
• "Meclis Araştırması", belli bir konuda bilgi
edinmek için yapılan incelemeden ibaret olacak.
• "Genel
Görüşme", toplumu ve devlet faaliyetlerini ilgilendiren belli bir konunun
TBMM Genel Kurulunda görüşülmesi şeklinde gerçekleştirilecek.
• "Meclis Soruşturması", cumhurbaşkanı yardımcısı
ve bakanlar hakkında, Anayasa’nın teklifle değiştirilen 106. maddesinin 5, 6 ve
7. fıkraları uyarınca yapılan soruşturmadan ibaret olacak.
• "Yazılı
Soru", en geç 15 gün içinde cevaplanacak. Milletvekilleri, yazılı soruları
bakanların yanı sıra cumhurbaşkanı yardımcılarına da yöneltebilecek.
• "Meclis
Araştırması", "Genel Görüşme" ve "Yazılı Soru"
önergelerinin verilme şekli, içeriği ve kapsamı ile araştırma usulleri Meclis
İçtüzüğü ile düzenlenecek.
• Cumhurbaşkanı seçilen kişinin partisiyle ilişiğinin
kesilmesine yönelik düzenleme kaldırılıyor.
• Anayasa’nın,
cumhurbaşkanının nitelikleri ve tarafsızlığına ilişkin maddesi ile seçimine
yönelik maddeleri, "Adaylık ve seçim" başlığı altında
birleştiriliyor.
■ 37
Ocak 2017
• Cumhurbaşkanı; 40 yaşını doldurmuş, yükseköğrenim yapmış,
milletvekili seçilme yeterliliğine sahip Türk vatandaşları arasından, doğrudan
halk tarafından seçilecek.
• Cumhurbaşkanının
görev süresi 5 yıl olacak. Bir kişi en fazla 2 kez cumhurbaşkanı seçilebilecek.
• Mevcut Anayasa’daki, cumhurbaşkanlığına aday gösterilmede
20 milletvekilinin yazılı teklifini arayan hüküm kaldırılıyor.
• Ayrıca en son yapılan milletvekili genel seçimlerinde
geçerli oylar toplamı birlikte hesaplandığında yüzde 10'u geçen siyasi
partilerin ortak aday gösterebilmesi hükmü de değiştiriliyor.
Cumhurbaşkanlığına, siyasi parti grupları, en son yapılan genel seçimlerde
toplam geçerli oyların tek başına veya birlikte en az yüzde 5'ini alan partiler
ile en az 100 bin seçmen aday gösterebilecek.
• Cumhurbaşkanı
seçilen milletvekilinin TBMM üyeliği sona erecek.
• Genel oyla yapılacak seçimde, geçerli oyların salt
çoğunluğunu alan aday cumhurbaşkanı seçilecek. İlk oylamada bu çoğunluk
sağlanamazsa, bu oylamayı izleyen ikinci pazar günü ikinci oylama yapılacak. Bu
oylamaya, ilk oylamada en çok oy alan iki aday katılacak ve geçerli oyların
çoğunluğunu alan aday cumhurbaşkanı seçilecek.
• İkinci oylamaya katılmaya hak kazanan adaylardan biri
herhangi nedenle seçime katılamazsa, ikinci oylama, boşalan adaylığın birinci
oylamadaki sıraya göre ikame edilmesi suretiyle yapılacak.
• İkinci oylamaya tek
adayın kalması hâlinde, bu oylama referandum şeklinde yapılacak. Aday, geçerli
oyların salt çoğunluğunu aldığı takdirde cumhurbaşkanı seçilecek. Oylamada,
adayın geçerli oyların çoğunluğunu alamaması hâlinde TBMM seçimi yapılmayacak,
sadece cumhurbaşkanı seçimi yenilenecek.
• Seçimlerin tamamlanamaması hâlinde yenisi göreve
başlayıncaya kadar mevcut cumhurbaşkanının görevi devam edecek. Cumhurbaşkanı seçimlerine
ilişkin diğer usul ve esaslar kanunla düzenlenecek.
• Anayasa’nın, "Cumhurbaşkanının görev ve
yetkilerine" ilişkin maddesinde de değişiklik yapılıyor ve cumhurbaşkanına
"Devlet başkanı" sıfatı getiriliyor.
• Devletin başı olan
cumhurbaşkanına, yürütme yetkisi de veriliyor.
• Cumhurbaşkanı,
"Devlet başkanı" sıfatıyla Türkiye Cumhuriyeti'ni ve Türk milletinin
birliğini temsil edecek, Anayasa’nın uygulanmasını, devlet organlarının düzenli
ve uyumlu çalışmasını sağlayacak.
• Gerekli gördüğü
takdirde, yasama yılının ilk günü TBMM'de açılış konuşmasını yapacak, ülkenin
iç ve dış siyaseti hakkında Meclise mesaj verecek.
• Cumhurbaşkanı, kanunları yayımlayacak ve kanunları tekrar
görüşülmek üzere TBMM'ye geri gönderecek. Kanunların, TBMM İçtüzüğü’nün tümünün
veya belirli hükümlerinin Anayasa’ya şekil veya esas bakımından aykırı
oldukları gerekçesiyle Anayasa Mahkemesinde iptal davası açacak.
• Cumhurbaşkanı,
cumhurbaşkanı yardımcıları ile bakanları atayacak ve görevlerine son verecek.
• Cumhurbaşkanı, üst düzey
kamu yöneticilerini atayacak, görevlerine son verecek ve bunların atanmalarına
ilişkin usul ve esasları Cumhurbaşkanlığı kararnamesi ile düzenleyecek.
38 ■
• Yabancı devletlere Türkiye Cumhuriyeti'nin temsilcilerini
gönderecek, Türkiye Cumhuriyeti'ne gönderilecek yabancı devlet temsilcilerini
kabul edecek. Milletlerarası antlaşmaları onaylayacak ve yayımlayacak.
• Cumhurbaşkanı, Anayasa değişikliklerine ilişkin kanunları,
gerekli gördüğü takdirde halkoyuna sunacak. Millî güvenlik politikalarını belirleyecek
ve gerekli tedbirleri alacak.
• TBMM adına, Türk Silahlı Kuvvetlerinin Başkomutanlığını
temsil edecek olan Cumhurbaşkanı, Türk Silahlı Kuvvetlerinin kullanılmasına
karar verecek.
• Cumhurbaşkanı,
sürekli hastalık, sakatlık ve kocama sebebi ile kişilerin cezalarını
hafifletecek veya kaldıracak.
• Cumhurbaşkanı, yürütme yetkisine ilişkin konularda
Cumhurbaşkanlığı kararnamesi çıkarabilecek. Kararnamelerle, yürütmenin
ihtiyacını karşılaması sağlanacak, temel hak ve hürriyetler ile siyasi hak ve
hürriyetler, düzenleme alanı dışında bırakılacak.
• Kanunda açıkça düzenlenen konularda Cumhurbaşkanlığı
kararnamesi çıkarılamayacak.
• Kanunlarda,
kararname konusu ile aynı konuda farklı hüküm bulunması hâlinde kanun hükmü
uygulanacak. TBMM'nin aynı konuda kanun çıkarması durumunda, Cumhurbaşkanlığı
kararnamesi hükümsüz hâle gelecek.
• Cumhurbaşkanı, kanunların uygulanmasını sağlamak üzere ve
bunlara aykırı olmamak şartıyla yönetmelikler çıkarabilecek. Kararname ve
yönetmelikler, yayımdan sonraki bir tarih belirlenmemişse, Resmi Gazete'de
yayımlandıkları gün yürürlüğe girecek.
• Cumhurbaşkanı
ayrıca, Anayasa’da ve kanunlarda verilen seçme ve atama görevleri ile diğer
görevleri yerine getirecek ve yetkileri kullanacak.
• Cumhurbaşkanı
hakkında, bir suç işlediği iddiasıyla TBMM üye tam sayısının salt çoğunluğunun
vereceği önergeyle soruşturma açılması istenebilecek.
• Meclis, önergeyi en geç 1 ay içinde görüşecek ve üye tam
sayısının 5'te 3'ünün gizli oyuyla soruşturma açılmasına karar verebilecek.
Soruşturma açılmasına karar verilmesi hâlinde, TBMM'deki partilerin güçleri
oranında komisyona verebilecekleri üye sayısının 3 katı olarak gösterecekleri
adaylar arasından her siyasi parti için ayrı ayrı ad çekme suretiyle kurulacak
15 kişilik bir komisyon tarafından soruşturma yapılacak.
• Komisyon,
soruşturma sonucunu belirten raporunu 2 ay içinde Meclis Başkanlığına sunacak.
Soruşturmanın bu sürede bitirilememesi hâlinde, komisyona 1 aylık yeni ve kesin
bir süre verilecek.
• Rapor, Başkanlığa verildiği tarihten itibaren 10 gün
içinde dağıtılacak, dağıtımından itibaren 10 gün içinde Genel Kurulda
görüşülecek. TBMM, üye tam sayısının 3'te 2'sinin gizli oyuyla Yüce Divana sevk
kararı alabilecek.
• Yüce Divan
yargılaması 3 ay içinde tamamlanacak. Bu sürede tamamlanamazsa bir defaya
mahsus 3 aylık ek süre verilecek, yargılama bu sürede kesin olarak
sonlandırılacak.
• Hakkında soruşturma açılmasına karar verilen cumhurbaşkanı
seçim kararı alamayacak.
• Yüce Divanda seçilmeye engel bir suçtan mahkûm edilen
cumhurbaşkanının görevi sona erecek. Cumhurbaşkanının görevde bulunduğu sürede
işlediği iddia edilen suçlar için görevi bittikten sonra da bu madde hükmü
uygulanacak.
• Cumhurbaşkanı, seçildikten sonra bir veya daha fazla
cumhurbaşkanı yardımcısı atayabilecek.
■ 39
Ocak 2017
• Cumhurbaşkanlığı makamının herhangi bir nedenle boşalması
hâlinde 45 gün içinde cumhurbaşkanı seçimi yapılacak. Yenisi seçilene kadar
cumhurbaşkanı yardımcısı, cumhurbaşkanlığına vekalet edecek ve cumhurbaşkanına
ait yetkileri kullanacak.
• Genel seçime 1 yıl ve daha az kalmışsa, TBMM seçimi de
cumhurbaşkanı seçimiyle yenilenecek.
• Genel seçime 1 yıldan fazla kalmışsa, seçilen
cumhurbaşkanı, TBMM seçim tarihine kadar görevine devam edecek. Kalan süreyi
tamamlayan cumhurbaşkanı açısından bu süre dönemden sayılmayacak.
• Cumhurbaşkanı yardımcıları ve bakanlar, cumhurbaşkanı
tarafından atanacak ve görevden alınacak.
• Cumhurbaşkanının hastalık ve yurt dışına çıkma gibi
nedenlerle geçici olarak görevinden ayrılması hâllerinde, yerine cumhurbaşkanı
yardımcısı vekâlet edecek ve cumhurbaşkanına ait yetkileri kullanacak.
• Cumhurbaşkanı yardımcıları ve bakanlar, milletvekili
seçilme yeterliliğine sahip olanlar arasından cumhurbaşkanı tarafından atanacak
ve görevden alınacak. Cumhurbaşkanı yardımcıları ve bakanlar, TBMM'de ant
içecek.
• Milletvekilleri, cumhurbaşkanı yardımcısı ve bakan olarak
atanırlarsa üyelikleri sona erecek. Cumhurbaşkanı yardımcıları ve bakanlar,
cumhurbaşkanına karşı sorumlu olacak.
• Cumhurbaşkanı yardımcıları ve bakanlar hakkında,
görevleriyle ilgili suç işledikleri iddiasıyla TBMM üye tam sayısının salt
çoğunluğunun vereceği önergeyle soruşturma açılması istenebilecek. Meclis,
önergeyi en geç 1 ay içinde görüşecek ve üye tam sayısının 5'te 3'ünün gizli
oyuyla soruşturma açılmasına karar verebilecek.
• Soruşturma
açılmasına karar verilirse, Meclisteki partilerin, güçleri oranında komisyona
verebilecekleri üye sayısının 3 katı olarak gösterecekleri adaylar arasından,
her parti için ayrı ayrı ad çekerek kurulacak 15 kişilik bir komisyon tarafından
soruşturma yapılacak.
• Komisyon, soruşturma sonucunu belirten raporunu 2 ay
içinde Meclis Başkanlığına sunacak. Soruşturmanın bu sürede bitirilememesi
hâlinde, komisyona 1 aylık yeni ve kesin bir süre verilecek.
• Rapor, Başkanlığa verildiği tarihten itibaren 10 gün
içinde dağıtılacak, dağıtımından itibaren 10 gün içinde Genel Kurulda
görüşülecek. TBMM, üye tam sayısının 3'te 2'sinin gizli oyuyla Yüce Divana sevk
kararı alabilecek.
• Yüce Divan yargılaması 3 ay içinde tamamlanacak. Bu sürede
tamamlanamazsa bir defaya mahsus 3 aylık ek süre verilecek, yargılama bu sürede
kesin olarak sonlandırılacak. Bu kişilerin görevde bulundukları sürede,
görevleriyle ilgili işledikleri iddia edilen suçlar bakımından, görevleri
bittikten sonra da Yüce Divanda yargılanacak.
• Yüce Divanda seçilmeye engel bir suçtan mahkûm edilen
cumhurbaşkanı yardımcısı veya bakanın görevi sona erecek. Cumhurbaşkanı
yardımcıları ve bakanlar, göreviyle ilgili olmayan suçlarda yasama
dokunulmazlığına ilişkin hükümlerden yararlanacak.
• Bakanlıkların kurulması, kaldırılması, görevleri ve
yetkileri ile teşkilat yapısı ile merkez ve taşra teşkilatlarının kurulması
Cumhurbaşkanlığı kararnamesi ile düzenlenecek.
• TBMM, üye tam sayısının 5'te 3 çoğunluğu ile seçimlerin
yenilenmesine karar verebilecek. TBMM genel seçimi ile cumhurbaşkanı seçimi
birlikte gerçekleştirilecek. • Cumhurbaşkanının seçimlerin yenilenmesine karar
vermesi hâlinde TBMM genel seçimi ile cumhurbaşkanı seçimi birlikte yapılacak.
40 ■
• Cumhurbaşkanının ikinci döneminde Meclis, seçimlerin
yenilenmesine karar verirse cumhurbaşkanı bir kez daha aday olabilecek.
• Seçimlerinin birlikte yenilenmesine karar verilen Meclisin
ve cumhurbaşkanının yetki ve görevleri, yeni Meclisin ve cumhurbaşkanının
göreve başlamasına kadar devam edecek. Bu şekilde seçilen Meclis ve
cumhurbaşkanının görev süreleri de 5 yıl olacak.
• Cumhurbaşkanı,
tabii afet, tehlikeli salgın hastalıklar veya ağır ekonomik bunalım hâllerinin
yanı sıra savaş, savaşı gerektirecek bir durumun baş göstermesi, seferberlik, ayaklanma,
vatan veya cumhuriyete karşı kuvvetli ve eylemli bir kalkışma, ülkenin ve
milletin bölünmezliğini içten veya dıştan tehlikeye düşüren şiddet
hareketlerinin yaygınlaşması, Anayasal düzeni veya temel hak ve hürriyetleri
ortadan kaldırmaya yönelik yaygın şiddet hareketlerinin ortaya çıkması, şiddet
olayları nedeniyle kamu düzeninin ciddi şekilde bozulması hâllerinde, yurdun
tamamında veya bir bölgesinde olağanüstü hâl (OHAL) ilan edebilecek.
• OHAL ilanı, kararın verildiği gün Resmi Gazete'de yayımlanacak
ve aynı gün TBMM'nin onayına sunulacak. • TBMM tatildeyse derhâl toplantıya
çağrılacak. Meclis, gerekli gördüğü takdirde olağanüstü hâlin süresini
kısaltabilecek, uzatabilecek veya olağanüstü hâli kaldırabilecek.
• Cumhurbaşkanının talebiyle TBMM her defasında 4 ayı
geçmemek üzere süreyi uzatabilecek. Savaş hâllerinde bu 4 aylık süre
aranmayacak.
• Olağanüstü hallerde vatandaşlar için getirilecek para, mal
ve çalışma yükümlülükleri ile Anayasa’nın 15. maddesindeki ilkeler
doğrultusunda temel hak ve hürriyetlerin nasıl sınırlanacağı veya geçici olarak
durdurulacağı, hangi hükümlerin uygulanacağı ve işlemlerin nasıl yürütüleceği
kanunla düzenlenecek.
• Olağanüstü hâllerde çıkarılabilecek Cumhurbaşkanlığı
kararnameleri, olağan dönem kararnamelerinin tabi olduğu sınırlamalara bağlı
olmayacak. Cumhurbaşkanı, olağanüstü hâllerde, bu hâlin gerekli kıldığı
konularda temel haklar, kişi hakları ve ödevleri ile siyasi haklar ve ödevlere
yönelik sınırlamalara da tabi olmaksızın Cumhurbaşkanlığı kararnamesi çıkarabilecek.
• Bu kararnameler Resmi Gazete'de yayımlanacak, aynı gün
Meclis onayına sunulacak.
• Savaş ve mücbir sebeplerle TBMM'nin toplanamaması hariç
olmak üzere olağanüstü hâl sırasında çıkarılan Cumhurbaşkanlığı kararnameleri 3
ay içinde TBMM'de görüşülüp karara bağlanacak. Aksi halde olağanüstü hâllerde
çıkarılan Cumhurbaşkanlığı kararnamesi kendiliğinden yürürlükten kalkacak.
• Disiplin mahkemeleri dışında askerî mahkemeler
kurulamayacak ancak savaş hâlinde asker kişilerin görevleri ile ilgili olarak
işledikleri suçlara ait davalara bakmakla görevli askerî mahkemeler
kurulabilecek.
• Hâkimler ve Savcılar Yüksek Kurulunun adı, Hâkimler ve
Savcılar Kurulu şeklinde değişecek. Kurulun üye sayısı 13, daire sayısı 2
olacak.
• Kurula, Adalet Bakanı başkanlık edecek ve Adalet Bakanlığı
Müsteşarı da kurulun doğal üyesi olacak.
• Kurulun 3 üyesi birinci sınıf olup birinci sınıfa
ayrılmayı gerektiren nitelikleri yitirmemiş adli yargı hâkim ve savcıları
arasından, bir üyesi birinci sınıf olup, birinci sınıfa ayrılmayı gerektiren
nitelikleri yitirmemiş idari yargı hâkim ve savcıları arasından
cumhurbaşkanınca; 3 üyesi Yargıtay üyeleri, bir üyesi Danıştay üyeleri, 3 üyesi
nitelikleri
■ 41
Ocak 2017
kanunda belirtilen yükseköğretim kurumlarının hukuk
dallarında görev yapan öğretim üyeleri ile avukatlar arasından TBMM tarafından
seçilecek.
• Öğretim üyeleri ile avukatlar arasından seçilen üyelerden
en az birinin öğretim üyesi ve en az birinin de avukat olması gerekecek.
• Kurulun TBMM tarafından seçilecek üyeliklerine ilişkin
başvurular TBMM Başkanlığına yapılacak. Başkanlık, başvuruları Anayasa ve
Adalet komisyonları üyelerinden kurulu Karma Komisyona gönderecek.
• Komisyon her bir üyelik için 3 adayı, üye tam sayısının
3'te 2 çoğunluğuyla belirleyecek. Birinci oylamada aday belirleme işleminin
sonuçlandırılamaması hâlinde ikinci oylamada üye tam sayısının 5'te 3 çoğunluğu
aranacak. Bu oylamada da aday belirlenemediği takdirde her bir üyelik için en
çok oyu alan 2 aday arasında ad çekme usulüyle aday belirleme işlemi tamamlanacak.
• TBMM, komisyon
tarafından belirlenen adaylar arasından, her bir üye için ayrı ayrı gizli oyla
seçim yapacak. Birinci oylamada üye tam sayısının 3'te 2 çoğunluğu, bu oylamada
seçimin sonuçlandırılamaması hâlinde ikinci oylamada üye tam sayısının 5'te 3
çoğunluğu aranacak. İkinci oylamada da üye seçilemediği takdirde en çok oyu
alan 2 aday arasında ad çekme usulüyle üye seçimi tamamlanacak.
• Üyeler, 4 yıl için
seçilecek, süresi biten üyeler bir kez daha seçilebilecek.
• Kurul üyeliği
seçimi, üyelerin görev süresinin dolmasından önceki 30 gün içinde yapılacak.
Seçilen üyelerin görev süreleri dolmadan kurul üyeliğinin boşalması durumunda,
bunu takip eden 30 gün içinde yeni üyelerin seçimi yapılacak.
• Kamu idarelerinin
ve kamu iktisadi teşebbüsleri dışındaki kamu tüzel kişilerinin harcamaları
yıllık bütçelerle yapılacak.
• Bütçe kanununa, bütçeyle ilgili hükümler dışında hiçbir
hüküm konulamayacak. Cumhurbaşkanı, bütçe kanun teklifini mali yılbaşından en
az 75 gün önce TBMM'ye sunacak. Bütçe teklifi, Bütçe Komisyonunda görüşülecek.
Komisyonun 55 gün içinde kabul edeceği metin, Genel Kurulda görüşülecek ve mali
yılbaşına kadar karara bağlanacak.
• Bütçe kanunu süresinde yürürlüğe konulamazsa, geçici bütçe
kanunu çıkarılacak. Geçici bütçe kanunu da çıkarılamazsa, yeni bütçe kanunu
kabul edilinceye kadar bir önceki yılın bütçesi yeniden değerleme oranına göre
artırılarak uygulanacak.
• Genel Kurulda kamu
idare bütçeleri ile değişiklik önergeleri, üzerinde ayrıca görüşme
yapılmaksızın okunacak ve oylanacak. Merkezi yönetim bütçesiyle verilen ödenek,
harcanabilecek tutarın sınırını gösterecek. Harcanabilecek tutarın
Cumhurbaşkanlığı kararnamesi ile aşılabileceğine dair bütçe kanununa hüküm
konulamayacak.
• Cari yıl
bütçesindeki ödenek artışını öngören değişiklik teklifleri ile cari ve izleyen
yılların bütçelerine mali yük getiren tekliflerde, öngörülen giderleri
karşılayabilecek mali kaynak gösterilmesi zorunlu olacak.
• Merkezi yönetim kesinhesap kanunu teklifi, ilgili olduğu
mali yılın sonundan başlayarak en geç 6 ay sonra cumhurbaşkanı tarafından
TBMM'ye sunulacak.
• Sayıştay, genel uygunluk bildirimini, ilişkin olduğu
kesinhesap kanun teklifinin verilmesinden başlayarak en geç 75 gün içinde
Meclise sunacak. Kesinhesap kanunu teklifi ve genel uygunluk bildiriminin
TBMM'ye verilmiş olması, ilgili yıla ait Sayıştay tarafından sonuçlandırılmamış
denetim ve hesap yargılamasını önlemeyecek ve bunların
42 ■
karara bağlandığı anlamına gelmeyecek. Kesinhesap kanunu
teklifi, yeni yıl bütçe kanunu teklifiyle birlikte görüşülecek ve karara
bağlanacak.
• Kanunla, getirilen hükümet sistemine uyum için Anayasa’nın
farklı maddelerinde bulunan bazı ibareler değiştiriliyor, bazı maddelere yeni
ibareler ekleniyor, bazı ibareler ise metinden çıkarılıyor.
• Sistemde,
"Bakanlar Kurulu" olmayacak. Yürütme yetkisi ve görevi, cumhurbaşkanı
tarafından Anayasa ve kanunlara uygun olarak kullanılacak ve yerine
getirilecek.
• "Sıkıyönetim", "Askeri Yargıtay",
"Askeri Yüksek İdare Mahkemesi", "tasarı", "kanun
hükmünde kararname" ibareleri Anayasa’dan çıkarılacak.
• Cumhurbaşkanının
tek başına yapacağı işlemler ile Yüksek Askeri Şura (YAŞ) kararlarının yargı
denetimi dışında olacağı hüküm de yürürlükten kalkıyor.
• Jandarma Genel Komutanının görevleriyle ilgili suçlardan
dolayı Yüce Divanda yargılanmasına dair düzenlemeden vazgeçiliyor.
• Anayasa’nın,
"TBMM seçimlerinin geriye bırakılması ve ara seçimler" başlığı,
"Seçimlerin geriye bırakılması ve ara seçimler" şeklinde
değiştiriliyor.
• "Kamu tüzel kişiliğinin ancak kanunla veya kanunun açıkça
verdiği yetkiye dayanılarak kurulacağına" dair hüküm, "kamu tüzel
kişiliğinin ancak kanunla veya Cumhurbaşkanlığı kararnamesiyle kurulması"
şeklinde değiştirilecek.
• Anayasa Mahkemesi
Genel Kurulu, en az 12 yerine 10 üyeyle toplanabilecek.
• Meclis, bir yasama yılında en çok 3 ay tatil yapabilecek,
ara verme veya tatil sırasında cumhurbaşkanınca toplantıya çağırılabilecek.
• Vergi, resim, harç ve benzeri mali yükümlülüklerin
muaflık, istisnalar ve indirimleri oranlarına ilişkin hükümlerinde kanunun belirttiği
yukarı ve aşağı sınırlar içinde değişiklik yapma yetkisi, cumhurbaşkanına
tanınıyor.
• Millî güvenliğin sağlanmasından ve Silahlı Kuvvetlerin
yurt savunmasına hazırlanmasından, TBMM'ye karşı cumhurbaşkanı sorumlu olacak.
• Millî Güvenlik Kurulunun (MGK) yapısında da değişiklik
yapılıyor. MGK'da Jandarma Genel Komutanı yer almayacak. MGK, cumhurbaşkanı
başkanlığında, cumhurbaşkanı yardımcıları; Adalet, Millî Savunma, İçişleri,
Dışişleri bakanları, Genelkurmay Başkanı, Kara, Deniz ve Hava Kuvvetleri
komutanlarından oluşacak.
• MGK Genel Sekreterliğinin teşkilat ve görevleri,
Cumhurbaşkanlığı kararnamesiyle düzenlenecek.
• Cumhurbaşkanı,
bakanlıklar ve kamu tüzel kişileri, kendi görev alanlarını ilgilendiren
kanunların ve Cumhurbaşkanlığı kararnamelerinin uygulanmasını sağlamak üzere ve
bunlara aykırı olmamak şartıyla yönetmelikler çıkarabilecek.
• Mahalli idarelerin
belirli kamu hizmetlerinin görülmesi amacıyla kendi aralarında cumhurbaşkanının
izniyle birlik kurmaları, görevleri, yetkileri, maliye ve kolluk işleri ve
merkezi idareyle karşılıklı bağ ve ilgileri kanunla düzenlenecek.
• Yükseköğretim Kurulu (YÖK), üniversiteler tarafından
seçilen ve sayıları, nitelikleri, seçilme usulleri kanunla belirlenen adaylar
arasından rektörlük ve öğretim üyeliğinde başarılı hizmet yapmış profesörlere
öncelik vermek sureti ile cumhurbaşkanınca atanan üyeler ve cumhurbaşkanınca
doğrudan doğruya seçilen üyelerden oluşacak.
■ 43
Ocak 2017
• Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu, Başbakanlık
yerine, cumhurbaşkanının görevlendireceği bakana bağlı olacak.
• Kamu hizmetlerinde çalışan kişi, üstünden aldığı emri,
yönetmelik, Cumhurbaşkanlığı kararnamesi, kanun veya Anayasa hükümlerine aykırı
görürse yerine getirmeyecek ve bu aykırılığı o emri verene bildirecek.
• TBMM Genel Kurulunda kabul edilen kanuna göre, Anayasa
Mahkemesi, kanunların, Cumhurbaşkanlığı kararnamelerinin ve TBMM İçtüzüğü'nün
Anayasa’ya şekil ve esas bakımlarından uygunluğunu denetleyecek, bireysel
başvuruları karara bağlayacak.
• Anayasa Mahkemesi;
cumhurbaşkanını, TBMM Başkanını, cumhurbaşkanı yardımcılarını ve bakanları,
Anayasa Mahkemesi, Yargıtay, Danıştay, Askeri Yargıtay, Askeri Yüksek İdare
Mahkemesi başkan ve üyelerini, başsavcılarını, Cumhuriyet başsavcıvekilini,
Hâkimler ve Savcılar Kurulu ve Sayıştay başkan ve üyelerini görevleriyle ilgili
suçlardan dolayı Yüce Divan sıfatıyla yargılayabilecek.
• Genelkurmay
Başkanı, cumhurbaşkanınca atanacak.
• Genelkurmay Başkanının Bakanlar Kurulunun teklifi üzerine
cumhurbaşkanınca atanacağı; Genelkurmay Başkanının, bu görev ve yetkilerinden
dolayı başbakana karşı sorumlu olacağı, Millî Savunma Bakanlığının, Genelkurmay
Başkanlığı ve kuvvet komutanlıkları ile görev ilişkileri ve yetki alanının
kanunla düzenleneceğine dair düzenlemeler uygulamadan kalkıyor.
• Kanunların, Cumhurbaşkanlığı kararnamelerinin, TBMM
İçtüzüğü’nün veya bunların belirli madde ve hükümlerinin şekil ve esas
bakımından Anayasa’ya aykırılığı iddiasıyla Anayasa Mahkemesinde doğrudan
doğruya iptal davası açabilme hakkı, cumhurbaşkanına, TBMM'de en fazla üyeye
sahip iki siyasi parti grubuna ve üye tam sayısının en az 5'te birine karşılık
gelen üyelere ait olacak.
• Anayasa Mahkemesinde doğrudan doğruya iptal davası açma
hakkı, iptali istenen kanun, Cumhurbaşkanlığı kararnamesi veya İçtüzüğün Resmi
Gazete'de yayımlanmasından başlayarak 60 gün sonra düşecek.
• Bir davaya bakmakta
olan mahkeme, uygulanacak bir kanun veya Cumhurbaşkanlığı kararnamesinin
hükümlerini Anayasa’ya aykırı görürse veya taraflardan birinin ileri sürdüğü
aykırılık iddiasının ciddi olduğu kanısına varırsa, Anayasa Mahkemesinin bu
konuda vereceği karara kadar davayı geri bırakacak.
• Anayasa Mahkemesi bir kanun veya Cumhurbaşkanlığı
kararnamesinin tamamını veya bir hükmünü iptal ederken, kanun koyucu gibi
hareketle, yeni bir uygulamaya yol açacak biçimde hüküm tesis edemeyecek.
• Uyuşmazlık Mahkemesi, adli ve idari yargı mercileri
arasındaki görev ve hüküm uyuşmazlıklarını kesin olarak çözümlemeye yetkili
olacak.
• Ekonomik ve Sosyal Konsey, ekonomik ve sosyal
politikaların oluşturulmasında cumhurbaşkanına istişari nitelikte görüş
bildirecek.
• Dış ticaretin ülke ekonomisinin yararına olmak üzere
düzenlenmesi amacıyla ithalat, ihracat ve diğer dış ticaret işlemleri üzerine
vergi ve benzeri yükümlülükler dışında ek mali yükümlülükler koymaya ve bunları
kaldırmaya, kanunla, cumhurbaşkanına yetki verilebilecek.
• TBMM, cumhurbaşkanı tarafından geri gönderilen kanunu üye
tam sayısının salt çoğunluğu ile aynen kabul ederse, kanun cumhurbaşkanınca
yayımlanacak. Devlet
44 ■
Denetleme Kurulu (DDK), inceleme, araştırma ve denetlemenin
yanında idari soruşturma da yapabilecek. Silahlı Kuvvetler de DDK'nın görev
alanı içine alınacak. DDK'nın başkan ve üyeleri cumhurbaşkanınca atanacak.
Kurulun işleyişi, üyelerinin görev süresi ve diğer özlük işleri,
Cumhurbaşkanlığı kararnamesi ile düzenlenecek.
• Anayasa Mahkemesinin üye sayısı 17'den 15'e düşürülecek.
• Anayasa’daki, "TBMM üyesinin belli konuda ve 6 ayı
aşmamak üzere Bakanlar Kurulunca verilecek geçici bir görevi kabul etmesi,
Meclisin kararına bağlıdır.", "Bakanlar Kurulu üyeleri, TBMM'nin
katılamadıkları oturumlarında, kendileri yerine oy kullanmak üzere bir bakana
yetki verebilirler. Ancak bir bakan kendi oyu ile birlikte en çok 2 oy
kullanabilir.", "Millî Savunma Bakanlığının, Genelkurmay Başkanlığı
ve Kuvvet Komutanlıkları ile görev ilişkileri ve yetki alanı kanunla
düzenlenir.", "Milletvekili genel veya ara seçiminden önceki veya
sonraki bir yıl içinde yapılması gereken mahalli idareler organlarına veya bu
organların üyelerine ilişkin genel veya ara seçimler milletvekili genel veya
ara seçimleriyle birlikte yapılır.", "İktidarda birden fazla siyasi
partinin bulunması hâlinde, iktidar partilerinin dava açma hakkını en fazla
üyeye sahip olan parti kullanır." hükümleri Anayasa metninden çıkarılacak.
• TBMM'nin bir sonraki seçimi ve cumhurbaşkanı seçimi, 3
Kasım 2019'da birlikte yapılacak.
• Seçimin yapılacağı güne kadar milletvekillerinin ve
cumhurbaşkanının görevi devam edecek. Meclisin seçim kararı alması hâlinde, 27.
Yasama Dönemi milletvekili genel seçimi ve cumhurbaşkanı seçimiyle beraber
yapılacak.
• TBMM, Anayasa Değişikliği Teklifinin kanunlaşıp yayımı
tarihinden itibaren en geç 6 ay içinde değişikliklerin gerektirdiği Meclis
İçtüzüğü'nü ve kanuni düzenlemeleri gerçekleştirecek. Cumhurbaşkanlığı
kararnamesi ile düzenleneceği belirtilen değişiklikler ise cumhurbaşkanının
göreve başlama tarihinden itibaren en geç 6 ay içinde cumhurbaşkanı tarafından
yerine getirilecek.
• Hâkimler ve Savcılar Kurulu üyeleri, en geç 30 gün içinde
seçilecek. Değişikliğin yürürlüğe girdiği tarihten sonraki 40. günü takip eden
iş günü görevlerine başlayacaklar. Başvurular, bu maddenin yürürlüğe girdiği
tarihten itibaren 5 gün içinde TBMM Başkanlığına yapılacak.
• Başkanlık, başvuruları Anayasa ve Adalet Komisyonları
üyelerinden kurulu Karma Komisyona gönderecek. Komisyon, 10 gün içinde her bir
üyelik için 3 adayı üye tam sayısının 3'te 2 çoğunluğuyla belirleyecek.
• Birinci oylamada
3'te 2 çoğunlukla seçimin sonuçlandırılamaması hâlinde, ikinci ve üçüncü oylamalar
yapılacak, bu oylamalarda üye tam sayısının 5'te 3 çoğunluğunun oyunu alan aday
seçilmiş sayılacak. 5'te 3 çoğunluğun sağlanamaması hâlinde üçüncü oylamada en
çok oyu alan seçilecek. Üyelerin 2 katı aday arasından ad çekme usulü ile üye
belirleme işlemi tamamlanacak.
• TBMM Genel Kurulu aynı usul ve nisapları gözeterek 15 gün
içinde seçimi tamamlayacak. Mevcut Hâkimler ve Savcılar Yüksek Kurulu üyeleri,
yeni üyelerin göreve başlayacağı tarihe kadar görevlerine devam edecek ve bu
süre içinde yürürlükteki kanun hükümlerine göre çalışacak.
• Yeni üyeler, ilgili kanunda değişiklik yapılıncaya kadar
mevcut kanunun Anayasa’ya aykırı olmayan hükümleri uyarınca görev yapacak.
■ 45
Ocak 2017
• Görevi sona eren ve Hâkimler ve Savcılar Kuruluna yeniden
seçilemeyen üyelerden, talepleri halinde adli yargı hâkim ve savcıları
arasından seçilenler Yargıtay üyeliğine, idari yargı hâkim ve savcıları
arasından seçilenler Danıştay üyeliğine Hâkim ve Savcılar Kurulunca seçilecek.
Öğretim üyeleri ve avukatlar arasından seçilenler ise Danıştay üyeliğine
cumhurbaşkanınca atanacak.
• Bu şekilde yapılan seçim ve atamalarda boş kadro olup
olmadığına bakılmaksızın, seçilen ve atanan üye sayısı kadar Yargıtay ve
Danıştay kadrolarına üye kadrosu ilave edilecek.
• Askeri Yargıtay ve Askeri Yüksek İdare Mahkemesinden
Anayasa Mahkemesi üyeliğine seçilenlerin, herhangi bir nedenle görevleri sona
erene kadar üyelikleri devam edecek.
• Askeri Yargıtay,
Askeri Yüksek İdare Mahkemesi ve askerî mahkemeler kalkacak.
• Düzenleme yürürlüğe girdiği tarihten itibaren 4 ay içinde
Askeri Yargıtay ve Askeri Yüksek İdare Mahkemesinin askerî hâkim sınıfından
başkan, başsavcı, ikinci başkan ve üyeleri ile diğer askerî hâkimler (yedek
subaylar hariç) tercihleri ve müktesepleri dikkate alınarak, Hâkimler ve
Savcılar Kurulunca adli veya idari yargıda hâkim veya savcı olarak
atanabilecekler.
• Aylık, ek gösterge, ödenek, yargı ödeneği, ek ödeme, mali,
sosyal hak ve yardımlar ile diğer hakları yönünden emsali adli veya idari
yargıya mensup hâkim ve savcılar, bunların dışındaki hak ve yükümlülükler
yönünden ise bu mevzuat hükümleri uygulanmaya devam edilmek suretiyle Millî
Savunma Bakanlığınca mevcut sınıflarında, bakanlık veya Genelkurmay
Başkanlığının hukuk hizmetleri kadrolarına atanacak.
• Kaldırılan askerî yargı mercilerinde görülmekte olan
dosyalardan, kanun yolu incelemesi aşamasında olanlar ilgisine göre Yargıtay
veya Danıştaya, diğer dosyalar ise ilgisine göre görevli ve yetkili adli veya
idari yargı mercilerine 4 ay içinde gönderilecek.
• Değişiklik yürürlüğe girdiği tarihte bulunan Kanun
Hükmünde Kararnameler (KHK), tüzükler, Başbakanlık ve Bakanlar Kurulu
tarafından çıkarılan yönetmelikler ile diğer düzenleyici işlemler yürürlükten
kaldırılmadıkça geçerliliğini sürdürecek.
• Kanunlar ve diğer
mevzuat ile Başbakanlık ve Bakanlar Kuruluna verilen yetkiler, ilgili mevzuatta
değişiklik yapılıncaya kadar cumhurbaşkanı tarafından kullanılacak.
• Anayasa’nın, seçim kanunlarında yapılan değişikliklerin,
yürürlüğe girdiği tarihten itibaren bir yıl içinde yapılacak seçimlerde
uygulanmayacağına dair hükmü, değişiklik yürürlüğe girdiği tarihten sonra
birlikte yapılacak ilk milletvekili genel seçimi ile cumhurbaşkanı seçimi için
uygulanmayacak.
• "Cumhurbaşkanı
seçilenin, varsa partisi ile ilişiği kesileceğine" dair hükmün
kaldırılması, değişikliğin yayımı tarihinde mevcut Anayasa’da Bakanlar Kurulu,
sıkıyönetim, tasarı, kanun hükmünde kararname, Askeri Yargıtay, Askeri Yüksek
İdare Mahkemesi ibarelerinin kaldırılmasına dair değişiklikler de TBMM ve
cumhurbaşkanı seçimleri sonucunda cumhurbaşkanının görevi başladığı tarihte
yürürlüğe girecek.
• Milletvekili sayısının 600'e çıkarılması, TBMM seçimleri
ve cumhurbaşkanı seçimlerinin 5 yılda bir aynı gün yapılması, cumhurbaşkanı
adaylığı ve seçimine ilişkin değişiklikler, birlikte yapılacak ilk TBMM ve
cumhurbaşkanı seçimlerine ilişkin takvimin başladığı tarihte yürürlük kazanacak
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder